Wapen wet nederland.

Wapen wet nederland.

Berichtdoor abstracterror » 01 jul 2010, 22:50

Zojuist even i-net afgestruind.

op deze pagina: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... nitie.html
(PDF ALERT!)
heb ik het volgende gevonden:

Quote:
"
Er bestaat één soort vergunning die de korpschef niet mag verstrekken, name-
lijk de ontheffing. Een ontheffing is nodig voor het bezit van wapens van cate-
gorie I of II. Aanvragen voor een ontheffing moeten worden ingediend bij de
minister van Justitie. De minister verleent onder meer een ontheffing voor
wapens ten behoeve van re-enactment (het nabootsen van historische veldsla-
gen), voor wapens die deel uitmaken van zogenaamd historisch rollend mate-
rieel (bijvoorbeeld legervoertuigen die deelnemen aan militaire parades, her-
denkingen en optochten) en voor wapens ten behoeve van musea. Een aan-
vraag moet schriftelijk gebeuren. Hier is een speciaal formulier voor nodig.
"

is Airsoft niet iets soort gelijks als "re-enactment" ?
abstracterror

Re: Wapen wet nederland.

Berichtdoor DrGermz » 10 jul 2010, 16:29

Dit is denk ik inderdaad het geval, zo lees ik in een artikel die het NABV zelf heeft geplaatst in vorm van een PDF.
( http://www.nabv.nl/wp-content/uploads/2008/11/sam.pdf 2de bladzeide)
Hier vergelijken ze airsoft als een combinatie van schietsport, re-enactment en verstoppertje spelen.

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, hoewel ik er zeker van ben dat we hier nog niet mee opschieten omdat de angst juist is wat je met die replica wapens doet buiten de sport om. (Tenminste, dit denk ik.. haha) Zoals inderdaad mensen die denken dat ze er winkels mee kunnen overvallen enzo..
DrGermz

Re: Wapen wet nederland.

Berichtdoor Joachim » 11 jul 2010, 12:38

Onze vorm van Re-enactment wordt door MinJus helaas nog niet erkend. Hier zijn we wel druk mee bezig.

Mbt de vergelijking van Airsoft als combinatie tussen schietsport, re-enacment en verstoppertje spelen door SAM wapenmagazine. Dit is een conclusie die is getrokken door de journalist van SAM zelf. Uiteraard wil ik het zelf (persoonlijke mening) niet onder de noemer 'verstoppertje' plaatsen.

Wij willen ook niet dat onze spullen lukraak bij iedere bijvoorbeeld speelgoedwinkel om de hoek komen te liggen. Je hebt het over angst maar een vorm daarvan heeft iedereen als je savonds een louge uitziend iemand met een honkbalknuppel over straat zie lopen. Daarom is de beste oplossing een verlof/vergunningstelsel. Tevens is het goedkoper om in het zwarte circuit een vuurwapen te kopen (zie bv reportages Stegeman etc) dan de onze, dus een persoon met verkeerde gedachten zal de onze links laten liggen.

En als afsluiter :) met een koekenpan, grote maglite zaklamp, keukenmes, luchtbuks (vrij 18+) kruisboog etc kan iedereen ook een overval plegen. Het gaat erom wat de gedachten is van een persoon en die kun je buitensluiten dmv een verlof/vergunningstelsel.
Joachim

Keer terug naar Wapenwet