Laatst bewerkt 6 mei 2025

Hoe is de NABV georganiseerd?

De Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (NABV) is een organisatie die bestaat uit verschillende organen en structuren die samen zorgen voor een sterke basis voor de airsoftsport in Nederland. De organisatie combineert een democratische opzet met een professioneel bestuur en een uitgebreid netwerk van commissies en vrijwilligers.

Dagelijks bestuur

Het bestuur van de NABV is verantwoordelijk voor het dagelijks beleid en de uitvoering van de strategische plannen. Het bestuur bestaat uit ten minste vijf leden, waaronder een voorzitter, secretaris en penningmeester. Samen dragen zij zorg voor het organiseren van evenementen, het onderhouden van contacten met externe partijen en het vertegenwoordigen van de NABV naar buiten toe. Het bestuur wordt benoemd door de ledenraad en legt daar ook verantwoording aan af.

Ledenraad

De ledenraad is het hoogste besluitvormende orgaan van de NABV. Dit democratisch gekozen orgaan bestaat uit 30 afgevaardigden die de leden en aangesloten organisaties vertegenwoordigen. De ledenraad keurt belangrijke besluiten goed, zoals de jaarrekening, begroting en beleidsplannen. Ook heeft de ledenraad invloed op de samenstelling van het bestuur.

Commissies en werkgroepen

Naast het bestuur en de ledenraad maakt de NABV gebruik van verschillende commissies en werkgroepen. Deze groepen richten zich op specifieke taken, zoals:

  • Opleidingen
  • Certificeren en uitvoeren audits
  • Promotie van de sport

Commissies bestaan uit experts en vrijwilligers die het bestuur ondersteunen met advies en praktische uitvoering van projecten.

Verenigingsbureau

Het verenigingsbureau vormt het administratieve en organisatorische hart van de NABV. Dit bureau ondersteunt het bestuur bij de uitvoering van beleid, verzorgt de ledenadministratie en onderhoudt contacten met leden en externe partijen. Het bureau speelt ook een rol in de coördinatie van evenementen en trainingen.

Toezicht en handhaving

De NABV heeft ook een intern toezichtsysteem, ondersteund door commissies zoals de geschillencommissie en de tuchtcommissie (Instituut Sport Rechtspraak). Deze commissies zorgen ervoor dat leden en organisaties zich houden aan de vastgestelde regels en ethische normen.

Betrokkenheid van leden

De NABV werkt actief aan de betrokkenheid van haar leden. Dit gebeurt via:

  • Vrijwilligersrollen binnen commissies of werkgroepen
  • Deelname aan de ledenraad
  • Workshops en trainingen georganiseerd door de vereniging