Menu
Over Airsoft

Wat is Joulecreep?

Mondingsenergie
Airsoft apparaten worden voor events gekeurd door de Marshalls. Je schiet een test-BB uit je apparaat door een chronometer. De display toont wat de snelheid is waarmee de BB de loop verlaat. Die snelheid geven we weer in FPS (feet per second). De BB waarmee getest wordt, heeft al vele jaren hetzelfde gewicht: 0,20 gram. Bij de FPS-test willen we eigenlijk niet de snelheid van de BB weten, maar de impact die de BB heeft. Dus de energie die de BB in zich heeft. Dit noemen we ook wel de mondingsenergie. Die energie geven we weer in joule. 

Onbedoeld meer energie
De laatste jaren zijn er niet alleen nieuwere, efficiëntere materialen en systemen op de markt gekomen maar ook zwaardere BB’s. Daardoor kan het zijn dat je apparaat (onbedoeld) meer energie meegeeft aan zwaardere BB’s dan aan lichte BB’s. Onderstaande grafiek geeft dit duidelijk weer.



Voorbeelden: 
  • Je assault rifle kan met een BB van 0,20 gram netjes 1,20 Joule registreren, maar met een BB van 0,25 gram ineens 1,35 Joule;
  • Je sniper rifle die met 500 fps een 0,20 grams BB schiet, brengt 2,32 Joule over op die BB. Met een BB van 0,30 gram kan dat al oplopen naar 2,6 Joule en bij een 0,40 gram zelfs nog verder richting de 3,00 Joule.
  • Dit fenomeen van (onbedoeld) meer energie toevoegen aan BB’s dan waarmee getest wordt, noemen we Joulecreep. 

    Wolverine Airsoft heeft een filmpje gemaakt waarin Joulecreep ook in beeld wordt uitgelegd (Engels) https://www.youtube.com/watch?v=tJbX35EXK9I